مفاهیم و مصادیق «مفهوم آتش به اختیار»

[ad_1]

کد خبر:44932 | بازدید: 133

تاریخ انتشار:۱۱ تیر ۱۳۹۶ – ۱۰:۵۱ ق.ظ

پرينت خبر: چاپ مطلب

سرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان»/ یونس کولیوند*: باسمه تعالی موضوع آتش به اختیارکه اخیرا در ماه مبارک رمضان از لسان مبارک مقام معظم رهبری بیان شد هم اکنون هم مطمح نظر صاحب نظران و کارشناسان می باشد در تحلیل این موضوع لازم است مفاهیم و مصادیق آن به روشنی تبیین شود تا ما شاهد […]

http://kanoonsobhan.avaxblog.com/wp-content/uploads/sites/408/2017/07/مفاهیم-و-مصادیق-«مفهوم-آتش-به-اختیار».jpg

سرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان»/ یونس کولیوند*:

باسمه تعالی
موضوع آتش به اختیارکه اخیرا در ماه مبارک رمضان از لسان مبارک مقام معظم رهبری بیان شد هم اکنون هم مطمح نظر صاحب نظران و کارشناسان می باشد
در تحلیل این موضوع لازم است مفاهیم و مصادیق آن به روشنی تبیین شود تا ما شاهد حرکت صحیح دفاع فرهنگی با استفاده از مفهوم آتش به اختیار باشیم .
شکی نیست که کم کاری ها و کاستی هایی متوجه بخش فرهنگ و جامعه فرهنگی ما هست که مقام معظم رهبری (مد ظله ) در نهایت ازعبارت آتش به اختیار استفاده نموده اند
اگر این موضوع مهم برای نیرو ها و عناصر انقلابی به خوبی تبیین نشود در پی آن ما شاهد برخی اشکالات و نواقص خواهیم بود و نتیجه این می شود که اصل وضعیت آتش به اختیار زیر سوال رفته و دستاویزی برای دشمنان انقلاب می شود
اگر در تاریخ انقلاب تفحص کنیم و صفحات پر افتخار و باعزت ملت ایران رو در اوایل انقلاب رقم بزنیم مفهوم آتش به اختیار را در زمان حضرت امام (ره) مشاهده می نماییم
شما نگاه کنید در مقطعی که ما در گیر محاصره خرمشهر بودیم امام امت فرمان دادند که باید دفاع کنیم و از طرفی دیگر ما شاهد کارشکنی های معنادار از طرف بنی صدر بودیم در اینجا بود که معنای آتش به اختیار مفهوم پیدا میکند و نیروهای انقلابی به وظیفه خود که همان دفاع است و اتفاقا خواست امام امت هم بوده بدون توجه به دستوراتی که بنی صدر صادر می کند عمل کرده و پس از اینکه ۳۶ روز مقاومت می کنند به نتیجه مورد نظر حضرت امام که همان جلوگیری از سقوط خرمشهر و بیرون راندن شکست دشمن است می رسد
اما واقعیت آن است دشمنان اسلام وانقلاب با حداکثر توان خود در حال تهاجم به فرهنگ ما هستند یعنی وقتی در جامعه ما ارزشها رو به کمرنگ شدن می رود و گرایش به فرهنگ منحط غربی افزایش پیدا میکند ما باید به فکر این باشیم که اجازه ندهیم خرمشهرهای فرهنگی سقوط کنند .
مفهوم آتش به اختیار مفهوم بسیار شیرینی است از آن بابت که رهبر معظم انقلاب این ماموریت را به جوانان و نخبگان فرهنگی و فکری جامعه می دهد که نشان از شایستگی و لیاقت آنان دارد و ازاین جهت می تواند تلخ باشد که اگر قوه ادراکی دقیقی در جامعه نباشد ممکن است بعضی ذوق زده شده و کارهایی خارج از عرف و قانون انجام دهند که می تواند مشکلاتی را ایجاد کند
ذکر این نکته واجب است آتش به اختیار باید از روی آگاهی و تکلیف محوری باشد به این معنا یعنی اگر فرد انقلابی در مقوله فرهنگ اگر در مسائل فرهنگی کاری را انجام ندهد خیانت کرده و بار بزرگی را بر زمین گذاشته است
وامامصادیق آتش به اختیار در جامعه ما بسیار است ولکن ما جهت تنویر افکار عمومی به ذکر یک مورد بسنده می کنیم
طلبه جوانی در استهبان فارس که سرمایه او فقط یک موتور سیکلت بود و به همین طریق به تبلیغ می رفت بعد از اینکه رهبر انقلاب فرمانی در خصوص فعالیت های قرآنی میدهند احساس تکلیف میکند و تصمیم می گیرد تا دار القرآنی را بصورت خودجوش و از روستای محل زندگی خود تاسیس نماید برای تاسیس این دارالقران موتور سیکلت خود را فروخته با پول آن شروع به فعالیت قرآنی می کند در حین فعالیت پدر بزرگوارشان فوت میکند و و ایشان باغ اناری از پدر خودش به ارث برده و شروع به ادامه فعالیت در دارالقران میکند دارالقرانی که با هزینه اندک اداره میشود و هیچ بودجه ای از هیچ سازمان و اداره ای نمی گیرد نتیجه این می شود که هم اکنون ۱۱ هزار نفر قرآن آموز برای رسیدن به حفظ کل قرآن کریم تلاش می کنند
این در حالی است که اگر این هزینه را به یکی از دستگاههای فرهنگی و ارگانهای دولتی داده بودند تا این تعداد قران آموز تربیت کند از عهده آن بر نمی امد یعنی کاری که یک سازمان عریض و طویل با چند هزار کارمند و چند ملیارد پول نمیتوانست انجام دهد این جوان طلبه انجام می دهد هم کار او کاری خود جوش بود و هم تلاش او تلاش پاکی است این مفهوم آتش به اخیار است کارهایی این چنینی باید در جامعه ما زیاد شود تاعملا ما شاهد شکوفا شدن عبارت آتش به اختیار در جامعه فرهنگی مان باشیم
.این طلبه جوان تا کنون ۲۰۰۰ نفر حافظ قران تحویل اجتماع داده است .
ذکر این نکته ضرورت دارد که بسیج در این عرصه میتواند نقش بزرگی ایفا کند بسیج تاثیرگزار ترین مجموعه اتش به اختیار است حضرت امام زمانی تشکیل بسیج دادند که همه نهادهای انقلابی تشکیل شده بود در واقع امام بسیج را تکمیل کننده سایر نهاد ها دانستند و دستور تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی را میدهند که هر کدام از این ۲۰ میلیون نفر می توانند یک سفیر فرهنگی در جامعه خود بوده و به نحو احسن نقش ایفا کنند در واقع امام می خواستند با تشکیل بسیج از این ظرفیت عظیم منشا اقدامات خود جوش و فرهنگی در کشور باشد
امید واریم با بکارگیری درست عبارت آتش به اختیار ما شاهد تحولی شگرف در حوزه فرهنگ کشور باشیم و با استقامت بی بدیل خودمان در راه آرمانهای انقلاب عملا نقشه های دشمنان را در این عرصه خنثی نماییم ان شاء الله

 

*سرگرد پاسدار یونس کولیوند/مسئول سیاسی سپاه کوهدشت

[ad_2]

لینک منبع

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *